מה זה R-Value ולמה הוא חשוב כשמתכננים טיול?

מה זה R-Value ולמה הוא חשוב כשמתכננים טיול?

חברת Therm-A-Rest הוקמה במקור כדי לפתח פתרונות עבור לינת שטח טובה ונעימה עבור מטיילי שטח. האתגר הוא לתכנן ציוד שיתן את הנוחות הנדרשת לשינה בשטח על הקרקע, שינה מבודדת מהקרקע כך שלא נאבד חום גוף בהולכה אל הקרקע הקרה, כלומר מזרן מבודד ככל שניתן ונוח לשינה.
עבור מטיילי השטח הנושאים את הציוד על גבם, יש להוסיף את האתגרים הבאים: מזרן קל ככל שניתן, קומפקטי ככל שאפשר לנוחות הנשיאה ועמיד בתנאי השטח כמובן.

יכולת הבידוד של המזרן היא קריטית, מדד ה R-Value מאפשר לנו להבין יכולות בידוד של מזרנים שונים ולהשוות ביניהם.

ערך R-Value מייצג עמידות תרמית. כלומר רמת התנגדות (בידוד) של החומר למעבר שטף חום דרכו. ככל שההתנגדות התרמית של החומר גבוהה יותר, הוא מבודד טוב יותר. בשיטה זו נהוג לדרג רמות בידוד של חלונות, חיפוי קירות ומבנים וכ"ו.

צוות הפיתוח של חברת Therm-A-Rest, יחד עם צוותים של חברות מזרני שטח נוספות ורשתות שיווק ציוד טיולים מובילות, חברו יחד לשיתוף פעולה על מנת לייצר תקן חדש ומוסכם של בדיקה והשוואה לערכי R-Value למזרני שטח - ASTM F3340-18. זהו תקן שנקבע באמצעות ה- ASTM - American Society for Testing and Materials ומעניק תהליך בדיקה ומדידה זהה ובר השוואה המאפשר הבנה והשוואה קלה בין מזרני השטח של חברות שונות.

בחודשים האחרונים מעדכנות החברות שמייצרות מזרני שטח את ערכי ה-R-Value שלהם בהתאם לתוצאות המבדקים של התקן החדש. בערכי ה-R-Value של מזרני Therm-A-Rest ניתן לראות שינויים (לטובה!) וערכים גבוהים יחסית למשקל/נפח ויחסית למזרני חברות אחרות בשוק. נתונים אלו מעידים על איכות ויכולת בידוד גבוהה, מענה מלא לדרישות ממזרן שטח ותמורה מעולה ביחס לעלות.

מתוך היו-טיוב "New Sleeping Pad R-Value Standard | Everything has changed" של Justin Outdoors.


איך מודדים את זה?

בהתאם לתקן יש להשתמש במכשיר בדיקה המכיל 2 משטחי מתכת: מ

שטח תחתון בעל טמפרטורה קבועה של 5 מעלות צלזיוס (הדמיה של קרקע קרה), על המשטח הת

חתון מניחים את המזרן, ומעל המזרן המשטח העליון בעל יכולת חימום ו

מדידת טמפרטורה במספר נקודות על ידי חיישנים.

המבדק מתחיל כשהמשטח העליון מחומם לטמפ' של 35 מעלות (הדמיה של חום גוף אדם) ואז במשך 4 שעות המזרן משמש מבודד בין המשטח התחתון והקר (5 מעלות) לבין המשטח העליון והחם המקבל זרם חשמלי קבוע ומדיד כדי לשמר את הטמפ' של 35 מעלות. מחשב בודק את כמות האנרגיה הנדרשת לשמירה על טמפ' של 35 במשטח העליון, שמדמה בעצם את גוף האדם, ובכך יכול לקבוע מהו ערך ה-R-Value (יכולת הבידוד) של אותו המזרן.

ככל שנדרשת יותר אנרגיה לשמר את הטמפרטורה של 35 מעלות צלזיוס במשטח העליון, כך המזרן מבודד פחות, וערך ה-R-Value נמוך יותר. ובהתאם פחות אנרגיה נדרשת = המזרן מבודד יותר.



הקליקו לצפייה בוידאו "Sleeping Pad R-Value: How to use the ASTM Standard and Seasonality Guide" מאת Therm-A-Rest.

למה למדוד R-Value ולא לתת טווחי טמפרטורה?
לטובת שינת לילה טובה בשטח, אנחנו שואפים להשיג שתי מטרות: שמירה על חוף הגוף ובידוד מהקרקע.

שימוש בשק שינה מאפשר שמירת חום הגוף באוויר קבוע ולא מתחלף הכלוא בשק השינה (סוגי מילוי שונים), כלומר, ומניעת אובדן חום בהסעה אל האוויר הקר העוטף אותנו מלהיכנס אל שק השינה ואל הגוף.
שימוש במזרן מאפשר בידוד תרמי ואובדן חום הגוף בהולכה אל הקרקע הקרה.

ישנם משתנים רבים שמשפיעים על כמה נוחה ונעימה שינת השטח שלנו - טמפ', לחות, משטח השינה, העדפות שינה של כל אחת ואחד מאיתנו. לכן קשה מאד לקבוע טווח טמפרטורה שיקלע להעדפות ולתכונות השונות של אנשים שונים.
על כן, בסופו של דבר ולאחר עבודה משותפת של מספר גופים יחדיו, נבחר ערך ה-R-Value למדידת איכות ובידוד מזרן השטח.

בשטח
שק השינה שלכם, אפילו הטוב ביותר, לא יצליח לבודד ביניכם לבין הקרקע. מילוי שק השינה ימחץ תחת משקל גופכם ולא יצליח לכלוא אוויר ולבודד-למנוע איבוד חום אל הקרקע. לכן חשוב מאד לבחור מזרן שטח המתאים לתנאי השטח אליהם אתם יוצאים.

בתרשים הבא מתארת חברת Therm-A-Rest כיצד להתאים בין ערך ה-R-Value לבין תנאי השטח. חשוב להבין שכל אחד מאיתנו ישן\ה בצורה אחרת ונזקק\ת לציוד בהתאם, אך באופן כללי ניתן לקשר בין ערכי ה-R-Value לבין הקור ועונות השנה:

במיוחד לאור העובדה שישנם משתנים רבים כל כך, היה חשוב ליצרניות השונות לייצר שפה אחידה לבחירת מזרן - כל המזרנים בעלי התו ASTM F3340-18 נבדקו באותה שיטה ועל כן הערכים שלהם זהים, ואפשר להשוות ולבחור בין מזרנים שונים ללא חשש.

לסיכום - תמיד טוב שיש סטנדרט חדש שמאפשר לנו להשוות ולדעת טוב יותר מה האפשרויות בשוק. אין ספק שהמזרנים של חברת Therm-A-Rest ממשיכים להצטיין ביכולתם לבודד מהקרקע, תוך כדי שהם נוחים מאד וקלים ביותר - ועכשיו גם עם שסתומים חדשים שמקלים על הניפוח, האיזון והריקון. אז למה אתם מחכים? בחרו את המזרן שלכם: 

מזרני שטח


השאירו תגובה

שימו לב, תגובות עוברות אישור לפני פרסומן.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.