איזו נעל טיפוס מתאימה לי יותר?

איזו נעל טיפוס מתאימה לי יותר?

איזו נעל טיפוס מתאימה לי יותר? איך בוחרים נעל טיפוס? איך משווים בין נעלי טיפוס?

ראו טבלה מורחבת לבחירת מדגמי BOREAL בסוף הכתבה

נעלי טיפוס נועדו לתת לכף הרגל אחיזה טובה על המשטח עליו היא נמצאת ולתנוחת הגוף.

נעלי טיפוס ניחנות בשני מאפיינים עיקריים:

  1. הסוליה בנויה מגומי שיש לו מקדם חיכוך גבוה על משטחים כגון סלע ומשטחים אחרים. גומי איכותי מאפשר למשל טיפוס ב'סמירינג' - כלומר חיכוך גבוה באחיזה חלקה (למשל על חלקים משופעים, מדפונים קנים, שפיצים, וטכניקות כגון ליי-באק , ארובות וכיוב.
  2. צורת וגודל הנעל צריכים למנוע כל תזוזה של כף הרגל בתוך הנעל, כך שהעברת הכל של הרגל דרך הנעל תהיה ישירה על משטח המגע. ככל שהנעל יותר מותאמת וצמודה על כף הרגל כך היא מאפשרת עבודה מדוייקת יותר, בעיקר בטכניקות כגון אדג'ינג (שימוש באחיזה קטנה ובה חלק קטן של הנעל במגע עם המשטח) , פוקטים (כיסים קטנים) וכיוב.


מה חשוב לבדוק בנעל לפני רכישה:
נעל טיפוס קשה או רכה
ככל שסולית הנעל עבה, כך הנעל קשה יותר. בגדול נעל קשה- מאפשרת יותר תמיכה ברגל אבל פחות עבודת רגליים מדוייקת - מתאימה בעיקר למתחילים. נעל רכה - מאפשרת שימוש מדוייק יותר אבל ביותר מאמץ - מתאימה למתקדמים.

בהונות ישרות או כפופות
ההבדל הוא בעיקר בסגנון הטיפוס, אבל מקובל גם שנעלים עם בהונות כפופות מיועדות יותר למטפסים מנוסים.
אם הבהונות ישרות בתוך הנעל, ומנסים לעמוד על אחיזה קטנה, הבהונות יתכופפו, וצריך להפעיל כוח כדי לשמור את הסוליה ישרה. בבהונות כפופות אין את הבעיה הזו (זה כמו קרימפ)

נעל טיפוס עם או בלי בטנה
הבטנה עשויה לרוב מבד ומקטינה באופן משמעותי את היכולת של הנעל לשנות את צורתה ואת מידה היכולת שלה להתרחב במקומות שהיא לוחצת מאד, ולהתאים את עצמה לכף הרגל. בגדול ככל שהבטנה עבה וחזקה יותר הנעל מחזיקה ליותר זמן.

נעלי טיפוס שטוחות או נעלי טיפוס קמורות
נעליים עם סוליה קמורה מתוכננות לטפס במסלולים שליליים יותר. טכניים יותר. הקשת בנעל מאפשרת למטפס ״למשוך״ עם כף הרגל, ולאחוז עם אחיזות יד במתארים שליליים.
לכן, נעליים במבנה שטוח הן יותר למתחילים וככל שהנעל יותר קמורה - כך הנעל נחשבת יותר מתקדמת המתאימה למגוון גדול יותר של טכניקות.




אז איך בוחרים נעלי טיפוס?

קירות טיפוס
בדר"כ בקירות טיפוס לא צריך נעל מדוייקת במיוחד והקיר שם מאד מחוספס, כך שיש המון חיכוך אבל הנעלים נגמרות מהר. לכן לקירות טיפוס מומלצת נעל לא יקרה, אפילו כזו שהיא קצת גדולה ונוחה, ולא לוחצת כל כך.

למי שמטפס הרבה בקיר טיפוס וגם בשטח, מומלץ שיחזיק זוג נעלי טיפוס רק עבור הקיר, וזוג שני לשטח.

טיפוס בחוץ - מסלולי פייסים
במסלולי פייס בדרך כלל יידרשו שימוש באחיזות רגל קטנות ומגוונות: סמירינג, אדג'ינג, פוקטים, נעילות עקב... נעל מדוייקת ומעולה תעשה את העבודה. זה אומר לבחור את הנעליים הכי צמודות ולוחצות על הרגל שאפשר למצוא.

טיפוס בחוץ - מסלולים שליליים
במסלולים שליליים חשובה נעל מאד מגוונת: גם דחיפה עם הסוליה, גם משיכה עם העקב או עם הבוהן וגם סמירינג על כל מיני דברים. גם כאן, בדומה למסלולי פייס, חשוב שהנעל תהיה מדוייקת אבל חשוב גם שזו תהיה נעל שאוחזת מצויין את העקב, ושיש לה גומי גם על החלק העליון של הנעל, מעל הבהונות.

טיפוס בחוץ - טיפוס חריצים
מי שניסה לדחוף את נעלי הטיפוס שלו לחריץ ולסובב - מכיר את כאב הפיתול הנורא. ככל שהנעל רכה יותר (כלומר עם סוליה דקה ובלי בטנה) וככל שהנעל יותר לוחצת (האצבעות גם ככה נמעכות בנעל), אז הפיתול ממש נהיה מוגזם. לכן לטיפוס חריצים עדיף נעלים קשות, במידה נוחה ולא לוחצות מדי.

טיפוס בחוץ - מסלולים ארוכים \ מולטי-פיץ'
במסלולים ארוכים כמעט אף פעם לא מטפסים בשיא היכולת, יחסית ליכולת השיא של המטפס. נעלי טיפוס למסלולים ארוכים לא מחייבים נעליים מאד מדוייקות, אבל חשוב שתהיינה נוחות, לפעמים לשימוש רצוף ליותר מפיץ' אחד. החליצה והנעילה מחדש של הנעלים בכל תחנה מהוות פוטנציאל לבזבוז זמן הפוגע במהירות הטיפוס.
אז חשוב במיוחד שהנעליים תהיינה נוחות. נעלי טיפוס קצת גדולות מאפשרות גם לגרוב גרביים דקות ואז הן מתאימות לטיפוס גם כשקצת קר.


 

נערך בהשראת המקור: "איך בוחרים נעלי טיפוס" - האנציקלופדיה של הטיפוס


השאירו תגובה

שימו לב, תגובות עוברות אישור לפני פרסומן.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.